per
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
2018-12-22
10
20
1
33
10.29252/epj.2018.1260
1260
Research Paper
تاثیر نهادهای حکمرانی بر مهاجرت بین المللی نیروی کار ایران
The Effect of Governance Institutions on International Migration of Iranian Workforce
محمد مصطفی زاده
wenewse@gmail.com
1
علی اکبر عرب مازار
arabmzr@gmail.com
2
کارشناس ارشد برنامهریزی سیستمهای اقتصادی و کارشناس مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی
استاد و عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی
از آنجا که نیروی کار یکی از مهمترین عوامل تولید است و خروج آن از کشور متضمن هزینه فرصت اقتصادی برای جامعه خواهد بود، در این مطالعه تلاش شده است تاثیر نهادهای حکمرانی و عوامل اقتصادی مؤثر بر مهاجرت نیروی کار ایران طی سالهای 2002 تا 2012 مورد بررسی قرار گیرد. در بررسی مساله از مبانی نظری الگوی جاذبه و روش تخمین دادههای تابلویی استفاده شده و در تخمین روابط از نرم افزار استتا بهره گرفته شده است. در این مطالعه، مهاجرت نیروی کار از ایران به 8 کشور از اعضای OECD که بیشترین سهم از مهاجرت نیروی کار ایرانی را داشتهاند، بررسی شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بهبود شاخص حکمرانی کل و زیر شاخصهای آن شامل ثبات سیاسی، بار مالی مقررات، حاکمیت قانون و کنترل فساد در کشورهای مقصد عامل جاذبه و کاهش این شاخصها یا به عبارتی دیگر پایین بودن کیفیت نهادها در ایران عامل دافعهی مهاجرت نیروی کار ایران شناخته شدهاند و بالعکس. ضمناً اثر شاخص کارایی و اثر بخشی دولت معنادار نبوده و همچنین شاخص حق اظهار نظر و پاسخگویی بر مهاجرت اثر منفی دارد. بر این اساس، بهبود نهادهای حکمرانی در ایران میتواند نقش اساسی در کاهش مهاجرت داشته باشد.
Workforce is one of the most important production factors, and, hence, its migration damages economic opportunities in the society. In this article, we examine the impact of governance institutions and economic factors on the migration of labor force from Iran between 2002 and 2012. In our study, we use theoretical foundations of the attraction pattern, and the estimation of relationships is done by the STATA software. We have surveyed the immigration of Iranian workforce to certain OECD countries that have the largest workforce share from Iran. The results of this study show that improvement of total governance index and its sub-indices including political stability, financial regulations, rule of law, and control of corruption in destination countries are the attraction factors. However, the lower quality of these indicators in Iran is the most important factor in exclusion of Iran's labor force through immigration. Furthermore, the effect of the performance indicators and the government effectiveness is not significant, and the rights of expression and responsiveness have negative effects on immigration. On this basis, the improvement of governance institutions in Iran can have an essential role in reducing immigration.
https://ep.yazd.ac.ir/article_1260_d71eba460897992d2c61031236411b90.pdf
نهادهای حکمرانی
مهاجرت بینالمللی
عوامل اقتصادی مهاجرت
مدیریت نیروی کار
Governance institutions
International migration
Economic agents of migration
Workforce management
per
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
2018-12-22
10
20
35
70
10.29252/epj.2018.1268
1268
Research Paper
نقش متغیرهای اقتصاد کلان بر وقوع تورم رکودی در اقتصاد ایران
The Role of Macroeconomic Variables in the Occurrence of Stagflation in Iran's Economy
مرتضی نعمتی
nemati.morteza66@gmail.com
1
محمد کاظم نظیری
naziri_k@yahoo.co.uk
2
ابوالفضل شاه آبادی
shahabadia@gmail.com
3
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه بوعلی سینا همدان
استادیار دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا همدان
استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران
از آنجا که اقتصاد ایران طی سالهای گذشته کمابیش با معضل تورم رکودی روبرو بوده است، این مطالعه به بررسی نقش متغیرهای اقتصاد کلان بر وقوع تورم رکودی در اقتصاد ایران میپردازد. از این رو، اثر متغیرهای کسری بودجه دولت، قیمت نفت، درآمدهای نفتی، حجم پول، نرخ سود بانکی، بهرهوری نیروی کار، نرخ دستمزد، نرخ ارز، تحریم و آزادسازی قیمت حاملهای انرژی بر تورم رکودی ایران طی دوره 1394-1353 مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتایج حاکی از اثر مثبت و معنیدار متغیرهای حجم پول، نرخ ارز، نرخ دستمزد و تحریم و اثر منفی و معنیدار قیمت نفت، درآمدهای نفتی، نرخ سود بانکی و بهرهوری نیروی کار بر تورم رکودی است. بر اساس نتایج تخمین، ضرایب همه متغیرها به جز کسری بودجه دولت و آزادسازی قیمت حاملهای انرژی، از نظر آماری معنیدار بودند. لذا از آنجا که هر دو معضل تورم و رکود فی نفسه نامطلوب هستند، مهار یکی درست به معنی بدتر کردن و دامن زدن به دیگری خواهد بود که میتواند هزینههای اجتماعی و سیاسی بیشتری را تحمیل کند. از این رو، بهتر است به دلیل اثر منفی بهرهوری نیروی کار و در نتیجه، نقش مهم سیاستهای سمت عرضه در بهبود فضای کسب و کار و رفع تورم رکودی، به این سیاستها توجه جدیتری صورت گیرد. همچنین با توجه به نقش اثرگذار تحریمها و در نتیجه نقش تعامل خارجی و آثار روانی آن بر تورم رکودی و به منظور برون رفت از آن، باید از تمامی ظرفیتهای دیپلماسی کشور در جهت کاهش فشارهای تحریم استفاده شود.
This study aims at the role of macroeconomic variables in the occurrence of stagflation in Iran's economy. We have tried to examine the effects of such variables as budget deficit, oil price, oil revenue, money quantity, interest rate, labor productivity, wage rate, exchange rate, sanctions and liberalization of energy prices on Iran's stagflation during 1974-2015. The results indicate that money quantity, exchange rate, wage rate and sanctions have positive and significant effects and oil price, oil revenue, interest rate and labor productivity have negative and significant effects on stagflation. Based on the estimation results, the coefficients of all these variables were statistically significant except for budget deficit and liberalization of energy prices. Since both inflation and stagnation are undesirable, inhibiting one would mean the aggravation of the other, which can impose social and political costs. Due to the negative effect of labor productivity and the important role of supply policies in improving business environments and eliminating stagflation, it is better to pay more attention to these policies. Also, all the diplomatic capacities in the country should be used to reduce the sanctions pressure and find ways out of them considering the important role of foreign interactions and their psychological effects on stagflation.
https://ep.yazd.ac.ir/article_1268_8b0edd19ba2a491bc88089356669d7c2.pdf
تورم رکودی
نرخ ارز
نفت
بهرهوری نیروی کار
کسری بودجه
تحریم
حجم پول
Stagflation
Exchange rate
Oil
Labor productivity
Budget deficit
Money quantity
Sanction
per
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
2018-12-22
10
20
71
102
10.29252/epj.2018.1266
1266
Research Paper
مدل تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی برای اقتصاد ایران با لحاظ بخش مسکن
A New Keynesian DSGE Model with a Focus on the Housing Sector for Iran’s Economy
ابراهیم بهرامی نیا
e_bahraminia@yahoo.com
1
اصغر ابوالحسنی
2
ایلناز ابراهیمی
ilnazebrahimi@yahoo.com
3
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، تهران
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تهران
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی بانکی، تهران
در این مقاله با هدف شناسایی تاثیر شوکهای مخارج دولت، پولی، مالی، نفتی و تکنولوژی بر قیمت و تولید در اقتصاد ایران با تاکید بر بخش مسکن یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی طراحی شده است. در این مدل، اقتصاد متشکل از یک خانوار نماینده، یک بنگاه تولیدکننده کالاهای نهایی در بخش مسکن و یک بنگاه تولیدکننده کالاهای نهایی در بخش غیر مسکن، زنجیرهای از تولیدکنندگان کالاهای واسطهای در دو بخش مسکن و غیر مسکن و کارگزار دولت- مقام پولی است که ترکیبی از دولت و بانک مرکزی میباشد. اقتصاد کشور مورد بررسی، ایران، بسته فرض شده است. نتایج نشان میدهد که تکانه فناوری در بخش غیر مسکن باعث افزایش تولید و سرمایهگذاری و کاهش نرخ تورم در این بخش و افزایش مخارج مصرفی خانوارها شده و در بخش مسکن تولید و سرمایهگذاری را افزایش میدهد و با توجه به ارتباط پیشین بخش مسکن با بخش غیر مسکن، تولید در بخش غیر مسکن را نیز افزایش میدهد. افزایش نرخ رشد حجم پول به عنوان یک سیاست پولی باعث افزایش نرخ تورم و تولید در هر دو بخش میشود. همچنین با توجه به کشش بالاتر عرضه در بخش تولید کالاها و خدمات غیر مسکن، اثر شوک پولی بر تولید بخش غیر مسکن بیشتر از بخش مسکن است. بروز یک تکانه در مخارج دولت باعث افزایش تولید و نرخ تورم در بخش غیر مسکن و مسکن میشود؛ با ذکر این نکته که تاثیر این شوک بر سطح عمومی قیمتها در هر دو بخش طولانیتر از اثر آن بر تولید است.
This paper aims to identify factors affecting the price and production fluctuations in Iran's economy with an emphasis on the housing sector. A New Keynesian dynamic stochastic general equilibrium model is designed for this purpose. This model of economy contains a representative household, a firm producing final goods in the housing sector, a firm producing final goods in a non-housing sector, a series of producers of intermediate goods in the housing sector and non-housing sectors, and a government monetary authority or an agent that is a combination of government and the central bank. The results show that a technological shock in non-housing sector has led to an increase in production and investment, a reduction of inflation in this sector, and an increase in household consumption expenditures. In the housing sector, too, the shock has increased production and investment. Given the relationship that has already existed between the housing and non- housing sector, the rise in the former has contributed to the production in the latter. A shock to the money growth rate, as a monetary policy, has boosted the inflation rate and the output growth rate in both sectors. Due to the higher elasticity of supply in the non-housing sector, the effect of the monetary shock on production in this sector is greater than that on the housing sector. Also, a shock in the government spending has increased production and inflation in both sectors and this impact on the price indices in both sectors is longer lasting than on production.
https://ep.yazd.ac.ir/article_1266_df75cd67071c4836c55933b97a728134.pdf
مدل تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی
اقتصاد ایران
بخش مسکن
Dynamic Stochastic General Equilibrium
Iran’s economy
Housing sector
per
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
2018-12-22
10
20
103
133
10.29252/epj.2018.1261
1261
Research Paper
تأمین مالی بیرونی و اشتغال بخش فرهنگ: مورد صنایع دستی ایران
External Financing and Employment in Cultural sector: A Case Study of Handicrafts in Iran
توران کندری
kondori.tooran@yahoo.com
1
محمدعلی ابوترابی
aboutorabi.econ@gmail.com
2
مهدی حاج امینی
hajamini.mehdi@yazd.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد فرهنگ وهنر، دانشکده هنر و معماری اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
اشتغال نیازمند توسعه کارآفرینی و سرمایهگذاری است که آن نیز توسط بخش مالی تأمین میشود. با توجه به اهمیت اشتغالزایی در اقتصادهای در حال توسعه، شناخت حوزههایی که بتواند با منابع کوچک اشتغالزایی پایدار ایجاد کند، اهمیت مییابد. کاربر و سرمایهاندوز بودن، از بارزترین ویژگیهای اشتغال در حوزه فرهنگ و به ویژه صنایع دستی است. به همین دلیل حوزه فرهنگ و هنر دارای پتانسیلهای بالایی جهت اشتغالزایی است و رشد آن طی دهههای اخیر موجب شده تا این حوزه در رأس توجه سیاستگذاران قرار گیرد. بر همین اساس، پژوهش حاضر ارتباط تأمین مالی بیرونی و کارآفرینی زنان را با اشتغالزایی در حوزه فرهنگ و هنر در دو سطح کشوری و استانی به روش دادههای تابلویی ارزیابی میکند. بدین منظور از اطلاعات 6575 مورد تسهیلات اعطایی بانک ملی ایران به حوزه صنایع دستی در بازه زمانی 1384 تا 1393 در 28 استان کشور استفاده شد. نتایج نشان میدهد که اشتغالزایی در حوزه فرهنگ به طور مثبت و معنیدار تحت تأثیر تأمین مالی بیرونی این بخش بوده است. البته برآوردها نشان میدهد سرمایهگذاریها و رشد اقتصادی منطقهای موجب افزایش اشتغال در حوزه فرهنگ نشده است که احتمالاً یکی از دلایل آن تورش سرمایهبری است. نتایج مربوط به جنسیت نیز گویای آن است که با وجود کمتر بودن سرانه تسهیلات اعطایی به زنان کارآفرین در مقایسه با مردان، تأثیر مثبتی بر اشتغال فرهنگی در برخی از استانها داشتهاند.
Employment needs new entrepreneurship and investments, which can be fulfilled by the financial sector. Since job creation has a critical role in developing countries, it is essential to identify the activities that can provide stable employment based on micro-funds. Labor-intensive and capital-saving technologies are the most outstanding components of the cultural sector, especially handicrafts. Thus, the cultural sector has great potentials for job creation, and its rapid growth in recent decades has made policymakers highly regard this sector. At both national and provincial levels, this paper examines the relationship between external financing and women entrepreneurship with regard to cultural employment. The research benefits from the data about the loans granted by 6575 Melli banks in Iran to finance handicraft activities in 28 provinces during 2005-2014. The results show that employment in the cultural sector has been positively and significantly influenced by external financing. Also, estimations reveal that regional investments and economic growth cannot increase cultural employment, which may be caused by a bias toward capital-using. Distinctively, evidence on gender indicates that, despite the lower per capita loans given to female entrepreneurs, they have had a positive effect on cultural employment in some provinces.
https://ep.yazd.ac.ir/article_1261_2efc35056501c0674310d20f35ec776f.pdf
تأمین مالی بیرونی
اشتغال
اقتصاد فرهنگ و هنر
External financing
Employment
Economy of arts and culture
per
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
2018-12-22
10
20
135
161
10.29252/epj.2018.1251
1251
Research Paper
تحلیل عوامل موثر بر شکلگیری انتظارات تورمی ناشی از تحولات سیاسی و تغییرات نقدینگی
Analysis of the Factors Affecting the Formation of Inflation Expectations due to Political Developments and Changes in Liquidity
ایمان باستانی فر
bastanifar_iman@yahoo.com
1
سعید صمدی
s.samadi@ase.ui.ac.ir
2
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان
آغاز دور جدید تحریمهای سازمان ملل علیه ایران (17دی 1390)، تا بیانیه لوزان (13 فروردین 1394)، در بردارندهی تحولات سیاسی (تغییر در دولت و رویکرد تعاملی در سیاست خارجه) بوده که بر انتظارات تورمی تاثیرگذار هستند. بر اساس تجارب و مطالعات جهانی، نرخ بازاری ارز (دلار)، شاخص قیمت بورس و شاخص بهای مصرف کننده (CPI)، همگی به صورت ماهانه، به عنوان تقریبهای انتظارات تورمی در نظر گرفته میشوند.
در این تحقیق در چارچوب اقتصاد تعارضی، بر اساس الگوی انتظارات تعارضی دریزنر (a1999) که مبتنی بر نظریهی بازیهای پویاست، تابع امتیاز برنامه ریز اقتصادی استخراج، سپس مبتنی بر هدفِ کاهش انتظارات تورمی برای اقتصاد ایران تصریح شد. سه الگوی رگرسیونی به صورت جداگانه بر اساس الگوی میانگین متحرک خود توضیح کنندهی همجمع توضیحی (ARIMAX) و رگرسیونهای غلتان برآورد شد. نتایج تحقیق گویای آن است که انتظارات تورمی با یک وقفه و نقدینگی، تاثیر مثبت در افزایش انتظارات تورمی داشته است. تحولات سیاسی شامل تغییرات در دولت و راهبرد مذاکرات هر کدام با وقفههای زمانی مختلف، بر کاهش انتظارات تورمی تاثیرگذار بودهاند. اما طولانی شدن روند مذاکرات، تغییرات نامشخصی بر انتظارات تورمی خواهد داشت.
From the start of the new round of UN sanctions against Iran to the Lausanne Declaration, certain the political developments occurred (e.g. changes in the government and adoption of an interactive approach to foreign policy). These developments have had their impacts on inflation expectations. Based on the experience and global studies,the market rate of exchange (US dollar), the stock price index and the consumer price index (CPI) are all calculated on a monthly basis and considered as the estimates of inflation expectations.
In this study, we extract the concession function of the economic planner in the context of a conflict economy and on the basis of conflict expectations of Drezner (1999 ), which is a theory of dynamic games. Then, we specify this function on the objective of decreasing the expected inflation. In this regard, three regression models were evaluated separately on the basis of the Autoregressive Integerated Moving Average with an explanationary variable (ARIMAX) and rolling regressions. The results show that inflation with a lag and liquidity have had positive effects on the inflation expectations.
Political developments, including changes in the government and negotiating strategies with different lags have been effective in the reduction of inflation expectations. However, due to the long negotiation process, there would have been unknown changes in inflation expectations.
https://ep.yazd.ac.ir/article_1251_d9b524801b82b3f4e395241097ced87e.pdf
انتظارات تورمی
انتظارات تعارضی
تحولات سیاسی
نقدینگی
نظریه بازی
Expected inflation
Conflict expectations
Political development
Liquidity
Game theory
per
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
2018-12-22
10
20
163
189
10.29252/epj.2018.1250
1250
Research Paper
بررسی توهّم مالی پیچیدگی ساختار درآمد دولت در اقتصاد ایران
A Study of the Fiscal Illusion of the Revenue Complexity in Iran’s Economy
فوزیه جیحونتبار
jeyhoontabar@uk.ac.ir
1
مربی گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
بررسی علل و عوامل اثرگذار بر افزایش مخارج دولت یکی از موضوعات اساسی مالیه عمومی است. در این زمینه تئوریهای بسیاری مطرح شدهاند و به لحاظ تجربی در کشورهای مختلف مورد آزمون قرار گرفتهاند. یکی از این تئوریها، تئوری توهّم مالی است که افزایش مخارج دولت را به عدم ادراک صحیح شهروندان نسبت به متغیرهای مالی ارتباط میدهد. منابع ایجاد توهّم مالی معمولاً با پنج فرضیه اصلی توضیح داده میشود. یکی از این فرضیات، فرضیه پیچیدگی ساختار درآمد دولت است. بر اساس فرضیه پیچیدگی ساختار درآمد دولت، پیچیده شدن سیستم درآمدی باعث میشود که شهروندان نتوانند قیمت مالیاتی کالاهای عمومی را به درستی تعیین کنند و این موضوع موجب کم برآورد کردن بار مالیاتی برنامههای عمومی شده و در نتیجه باعث افزایش مخارج بخش عمومی میشود. در این پژوهش فرضیه پیچیدگی ساختار درآمد دولت در اقتصاد ایران در سالهای 1394 - 1360 مورد آزمون قرار گرفت. به این منظور یک مدل تجربی با توجه به شرایط اقتصاد ایران تصریح شد. مدل تصریح شده با استفاده از روشهای خودتوضیح برداری باوقفههای توزیعی (ARDL) و مدل تصحیح خطا (ECM) برآورد شد. بر طبق یافتههای پژوهش، در اقتصاد ایران مؤدیان مالیاتی دچار توهّم مالی پیچیدگی ساختار مالیات نیستند و نیز توهّم مالی ناشی از ناملموس بودن مالیاتها مورد تأیید تجربی قرار نمیگیرد. همچنین نتایج نشان میدهد که افراد جامعه به علّت وجود درآمد نفتی در اقتصاد ایران تقاضای بیشتری برای مخارج دولت دارند و پیچیدگی سیستم مالیات علّت افزایش تقاضای مخارج عمومی در اقتصاد ایران نیست.
The study of the factors influencing the increase of government expenditures is one of the main issues of public finance. Many theories have been proposed in this regard and experimentally tested in different countries. One of these theories is that of fiscal illusion that links the increase in the government costs to citizens’ lack of true perception about fiscal variables. The sources of fiscal illusion are usually described with five main hypotheses. One of them is the hypothesis of the complexity of the structure of government revenues. According to this hypothesis, the complexity of the revenue system makes citizens unable to correctly determine the tax price of public goods. This makes taxpayers underestimate the tax burden for public programs and, thus, increases public spending. In this research, the hypothesis of the complexity of the government revenue structure in Iran's economy during the years 1982-2016 was tested. To this end, an experimental model was specified according to the conditions of the Iranian economy. The proposed model was estimated using Autoregressive Distributed Lags (ARDL) and Error Correction Model (ECM) methods. According to the research findings, in the Iranian economy, taxpayers do not have the fiscal illusion of the complexity of the tax structure, and the fiscal illusion of intangible taxes is not empirically validated. The results also show that, due to oil revenues, people in the society have a high demand for government spending, and the tax system complexity is not a reason for the increased demand for public expenditures in Iran’s economy.
https://ep.yazd.ac.ir/article_1250_74a825b780c3e92e62d62d0efb75eb11.pdf
توهّم مالی
پیچیدگی ساختار درآمد دولت
اقتصاد ایران
مخارج دولت
Fiscal illusion
Revenue complexity
Iran’s economy
Government expenditures
per
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
2018-12-22
10
20
191
213
10.29252/epj.2018.1262
1262
Research Paper
تحلیل مقایسهای کارایی بخش صنایع بزرگ در استانهای ایران در برنامههای توسعه بعد از انقلاب با استفاده از روش تابع مرزی تصادفی
A Comparative Analysis of Efficiency in Iran's Provincial Manufacturing Sector during the Development Plans after the Revolution
نادر حکیمی پور
nhakimipoor@yahoo.com
1
دکتری اقتصاد و استادیار پژوهشکده آمار- مرکز آمار ایران
هدف این مقاله تخمین و مقایسه کارایی فنی در بخش صنایع بزرگ (گارکاههای دارای ده نفر کارکن به بالا) در استانهای ایران، طی برنامههای توسعه بعد از انقلاب میباشد. برای این منظور از روش تحلیل تابع مرزی تصادفی استفاده شده است. در این مطالعه با الهام از مدل باتیز وکولی (1995)، ضمن اندازهگیری کارایی فنی صنایع مذکور به تفکیک هر استان، عوامل موثر بر عدم کارایی و اختلاف آن در بین استانها نیز مطرح و مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که به طور کلی سطح کارایی فنی در صنایع بزرگ پایین بوده و میانگین استانی میزان کارایی صنایع در بهترین حالت که مربوط به برنامه سوم توسعه بوده، برابر با 401/0 است که عملکرد پایینی را نشان میدهد و بیانگر پایین بودن میزان بهرهبرداری از ظرفیتهای اقتصادی در این گروه از صنایع میباشد. به هر حال علیرغم پایین بودن میانگین سطح کارایی، برخی استانها از این لحاظ به طور نسبی عملکرد بهتری رادارا بودهاند. در مجموع در دوره مورد بررسی، بالاترین میزان کارایی به استانهای خوزستان، کرمان و هرمزگان و پایینترین آن نیز به استان سیستان و بلوچستان تعلق داشته است.
در بررسی عوامل موثر بر کارایی، دو عامل دولتی بودن مالکیت واحدهای صنعتی و شدت مصرف انرژی، اثر منفی و اندازه بنگاه (متوسط ارزش افزوده یک واحد صنعتی)، اثر مثبت بر کارایی را نشان دادهاند.
دستاورد قابل توجهی که از نتایج این تحقیق میتوان به آن اشاره کرد، این است که استانهایی نظیر کرمان و هرمزگان علیرغم اینکه صنایع آنان به طور نسبی از امکانات تولیدی کمتری بهرهمند بودهاند، در مقایسه با برخی از استانهای برخوردار، به طور متوسط از سطح کارایی بالاتری برخوردار هستند.
The purpose of this paper is to measure the technical efficiency of the manufacturing sector in Iran's provinces during the development plans after the revolution. This analysis focuses on the comparison of provinces in terms of manufacturing performance and the determinants of technical efficiency. The model used to measure that efficiency is based on the stochastic frontier approach (SFA) devised by Battese and Coelli (1995).
The results show that the efficiency levels in the manufacturing sector are low. Even in the third development plan, as the best case, the average efficiency level was 0.401, which is very low. Although the average technical efficiency has been low, some provinces have had a considerable performance in this regard. The highest and the lowest technical efficiency levels ever recorded are 0.652 and 0.202 belonging to Khouzestan and Sistan Balouchestan provinces respectively.
Among the effective factors impacting efficiency, government ownership of industrial units and energy intensity are found to have negative impacts while enterprise size (i.e. the average value added of an industrial unit) has a positive impact on efficiency. The research also shows that provinces such as Kerman and Hormozgan, have had the highest average efficiency as compared to mega-industrial provinces.
All in all, the most important policy which can be recommended based on this research is that, given the low efficiency level in the huge industrial sector, an increase in the efficiency can be attainable through economic management empowerment in public industrial enterprises and optimum allocation of production factors in the sector.
https://ep.yazd.ac.ir/article_1262_ef61bb0f4c1aa408628e149b9157e212.pdf
کارایی
کارایی فنی
تابع مرزی تصادفی
صنایع بزرگ
Efficiency
Technical efficiency
Stochastic frontier function
Manufacturing industry