دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
6
11
2014
04
21
اثر تغییرات ساختار صنعت بانکی بر متغیرهای کلان اقتصادی براساس مدل DSGE
1
33
FA
نادر
مهرگان
دانشیار اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا
mehregannader@buas.ac.ir
حسن
دلیری
عضو هیأت علمی دانشگاه گلستان.
eco.hassan.daliri@gmail.com
حمید
کردبچه
دانشیار اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا
hamid kordbache@yahoo.com
یکی از اولین تعدیلهای ساختاری پیش روی دولتها در ایران، اصلاحات در نظام بانکی و ساختار بازارهای مالی است. در مطالعه حاضر با استفاده از روش تعادل عمومی پویای تصادفی<em>DSGE</em> به این سوالات سیاستگذاران اقتصادی پاسخ داده شده است که: اولاً؛ در صورت افزایش رقابت در ارائه خدمات سپرده صنعت بانکی، متغیرهای کلان اقتصادی چه تغییری میکنند؟ و ثانیاً؛ در صورت افزایش رقابت در عرضه وام صنعت بانکی، متغیرهای کلان اقتصادی چه تغییری میکنند؟ برای پاسخ به این پرسش، از دادههای فصلی 1368:1- 1389:4 اقتصاد ایران استفاده شده است. نتایج مطالعه حکایت از آن دارد که افزایش رقابت در بخشهای سپرده و وام سبب افزایش تولید، مصرف، سرمایهگذاری و اشتغال خواهد شد، هرچند در هر دوبخش،افزایش رقابت، مطلوبیت مصرفکنندگان و سود تولیدکنندگان را افزایش میدهد اما در کل متغیرهای اقتصادی به افزایش رقابت در بخش وام حساسیت بالاتری در مقایسه با افزیش رقابت در بخش سپرده دارند.
صنعت بانکی,تعادل عمومی پویای تصادفی,رقابت بانکی,برآورد بیزین
https://ep.yazd.ac.ir/article_414.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_414_3794a1029db3a9d50e15b429d8d6eb53.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
6
11
2014
04
21
تأثیر افزایش نرخ ارز بر واردات دارو و تجهیزات پزشکی
35
54
FA
کیومرث
شهبازی
استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه
kiumars_shahbazi@yahoo.com
فرخنده
اسدی
استادیار دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
asadifar@yahoo.com
با افزایش نرخ ارز نه تنها قیمت کالاهای وارداتی افزایش مییابد، بلکه قیمت کالاهای تولیدی داخل نیز میتواند افزایش یابد.با توجه به تغییرات اخیر نرخ ارز و به منظور مدیریت صحیح تأثیر افزایش نرخ ارز بر بخش سلامت، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر افزایش نرخ ارز بر تقاضای واردات محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی است. این مطالعه با استفاده از رهیافت آزمون کرانهها عوامل مؤثر بر واردات محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی را با تأکید بر تغییرات نرخ ارز طی دوره زمانی 1389-1356 بررسی نموده است. نتایج بیانگر این است که در کوتاهمدت و بلندمدت نرخ ارز از عوامل مؤثر بر تقاضای واردات محصولات پزشکی و دارویی میباشد. کشش تقاضای واردات محصولات دارویی نسبت به نرخ مؤثر واقعی ارز در کوتاهمدت و بلندمدت به ترتیب 48/0- و 13/1- و کشش تقاضای واردات تجهیزات پزشکی نسبت به نرخ مؤثر واقعی ارز در کوتاهمدت و بلندمدت به ترتیب 70/0- و 18/2- میباشد. نتایج مؤید این است که عدم حمایت از صنایع دارویی و واردات محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی در مقابل افزایش اخیر نرخ ارز، واردات دارو و تجهیزات پزشکی را به شدت کاهش داده و ضمن تهدید بقای صنایع دارویی سلامت جامعه را به خطر میاندازد.
نرخ ارز,واردات,دارو,تجهیزات پزشکی,آزمون کرانه ها
https://ep.yazd.ac.ir/article_415.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_415_c342a61e2878800a33422b5b80cd3112.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
6
11
2014
04
21
ترکیب شبکه های عصبی و الگوریتم های تکاملی در پیش بینی تقاضای انرژی
55
89
FA
حسین
صادقی
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
hosein.sadeghi36@gmail.com
حسین
سهرابی وفا
کارشناس ارشد اقتصاد انرژی پردیس فنی مهندسی شهیدعباسپور
sohrabivafa@gmail.com
فاطمه
نوری
کارشناس ارشد اقتصاد نظری دانشگاه مفید
nfatemeh67@yahoo.com
پیشبینی روند تقاضای انرژی جهت اتخاذ سیاستهای مقتضی و مناسب اهمیت فراوانی دارد. به دلیل روند پرنوسان و غیر خطی تقاضای انرژی و متغیرهای موثر بر آن قابلیت روشهای هوشمند و غیر خطی به خصوص شبکههای عصبی و الگوریتمهای تکاملی به منظور پیشبینی تقاضای انرژی در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است. با وجود نقاط قوت فراوان، این تکنیکها با مسائل مهمی همچون تحمیل فرم تبعی خاص- در الگوریتمهای تکاملی- یا نیاز به نمونههای آموزشی فراوان- در شبکههای عصبی- مواجه هستند. هدف این مطالعه ارائه یک الگوریتم ترکیبی جهت پیشبینی هرچه دقیقتر تقاضای انرژی میباشد تا ضمن رفع معایب تکنیکهای فردی از مزایای آنان بهصورت همزمان استفاده شود. بدین منظور کارایی تکنیکهای مختلف در پیشبینی تقاضای انرژی طی دوره 1346 تا 1390 مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد استفاده از الگوریتمهای تکاملی در آموزش شبکههای عصبی در شرایط محدودیت دادهها، نتایج مطلوبی داشته و در این بین شبکه عصبی پیشنهادی مبتنی بر ترکیب الگوریتم ژنتیک و انبوه ذرات نتایج بسیار مناسبی ارائه میکند. بهگونهای که مقایسه نتایج با سایر مطالعات در این حوزه علاوه بر تأیید قدرت توضیح دهندگی متغیرهای بکار رفته، توانایی بالاتر الگوریتم پیشنهادی را نشان میدهد. همچنین نتایج پیشبینی روند آتی تقاضای انرژی نشان میدهد که میزان مصرف انرژی در سال 1404 بر اساس سه سناریو مختلف معادل 1817، 1643 و 1457 میلیون بشکه نفت خام خواهد بود.
شبکه های عصبی,الگوریتم ژنتیک,الگوریتم انبوه ذرات,پیش بینی,تقاضای انرژی
https://ep.yazd.ac.ir/article_416.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_416_e33863bd193254ab9d424a3de08596af.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
6
11
2014
04
21
تحول بخش خدمات در مسیر توسعهیافتگی: مقایسه خدمات توزیعی و خدمات تولیدی
92
122
FA
حسین
علی اصغرپور موزیرجی
دانشجوی دکتری اقتصاد گرایش اقتصاد شهری و منطقهای دانشگاه مازندران
hossein.aliasgharpour@gmail.com
فرشاد
مؤمنی
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علّامه طباطبایی
علیاصغر
بانوئی
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علّامه طباطبایی
در سه دهه اخیر نه فقط قلمرو فعّالیتهای بخش خدمات در عرصه اقتصاد جهانی متحول شده، بلکه همراه با آن تعابیری همچون «اقتصاد خدمات»، «خدمات کسب و کار»، «اقتصاد جدید»، «خدمات برتر»، «اقتصاد داناییمحور» و غیره توسط طیف وسیعی از تحلیلگران مورد استفاده قرار گرفتهاند. بررسی عمیقتر این تعابیر و اصطلاحات و واکاوی سازگاری آنها با ساختار کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بدون ارائه طبقهبندی جدید از قلمرو فعّالیتهای بخش خدمات به آسانی امکانپذیر نیست. در این مقاله برای اولین بار با استفاده از جداول داده-ستانده همگن و تجمیع شده 40 کشور جهان، طبقهبندی آنها بر حسب چهار سطح درآمد سرانه و تفکیک فعّالیتهای بخش خدمات به توزیعی، تولیدی، شخصی و اجتماعی، در چارچوب دو رویکرد سنتی و نوین محاسبه پیوند بین بخشها درصدد پاسخ به سوالات زیر میباشیم: اولاً "جایگاه بخشهای چهارگانه خدمات بهویژه خدمات تولیدی و توزیعی بر اساس شاخص پیوندهای بین بخشی، با افزایش سطح توسعهیافتگی چه تغییری میکند؟”و در ضمن"کدامیک از دو رویکرد سنتی و نوین محاسبه پیوندهای بین بخشی بهتر میتواند ارتباط بین خدمات توزیعی و خدمات تولیدی را با سطوح توسعهیافتگی تبیین نماید؟"<br /> نتایج بهطورکلی نشان میدهند که بکارگیری رویکرد سنتی، مستقل از سطوح توسعهیافتگی کشورها، در سنجش اهمیت بخشهایی قابلیت دارد که کالاهای ملموس تولید میکنند (کشاورزی، معدن و صنعت) و در برجسته کردن اهمیت زیربخشهای خدمات ناتوان است. اما در رویکرد نوین مشاهده میکنیم که یک رابطه معکوس بین خدمات توزیعی و سطوح توسعهیافتگی وجود دارد، حال آنکه خدمات تولیدی در سطوح پایین توسعه، ناچیز و اهمیت آن در سطوح بالای توسعه، برجسته میگردد. این یافتهها موید این واقعیت هستند که تعابیر مختلف و طبقهبندی جدید از قلمرو فعّالیتهای بخش خدمات، بیشتر با ساختار کشورهای پیشرفته سنخیت دارند تا ساختار کشورهای درحالتوسعه.
خدمات توزیعی,خدمات تولیدی,جدول داده– ستانده,رویکرد سنتی,رویکرد نوین
https://ep.yazd.ac.ir/article_417.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_417_c70ee156a1582b27744dd8f6bf4dedfa.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
6
11
2014
04
21
ارزیابی اقتصادی استفاده از انرژی برق خورشیدی (فتوولتائیک) و برق فسیلی در مصارف خانگی (مطالعه موردی مجتمع سه واحدی در شهرستان مشهد)
123
147
FA
محمد حسین
مهدوی عادلی
استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
madeli_2001@yahoo.com
مصطفی
سلیمی فر
استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
mr135757@gmail.com
اعظم
قزلباش
کارشناس ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه فردوسی مشهد
azam_gh65@yahoo.com
انرژی خورشیدی یکی از مهمترین انواع انرژیهای تجدیدپذیر در ایران است؛ چرا که اکثر مناطق ایران از توانایی قابل توجهی در استفاده از انرژی خورشیدی برخوردار است. به عنوان مثال شهر مشهد با توجه به موقعیت جغرافیایی و داشتن 313 روز آفتابی از 365 روز در سال، قابلیت استفاده از انرژی خورشیدی را در بخشهای مختلف صنعتی و خانگی داراست؛ هدف از نگارش این مقاله امکانسنجی استفاده از یک سیستم فتوولتائیک به منظور تأمین بار الکتریکی مورد نیاز یک مجتمع مسکونی در شهر مشهد به عنوان موردی از مصارف خانگی با استفاده از آمار و اطلاعات واقعی یک واحد مسکونی تجهیز شده به سیستم فتوولتائیک با نام خانه سبز در مشهد و در سال 1391 میباشد. برای این منظور، آنالیز فنی- اقتصادی استفاده از این سیستم با استفاده از نرم افزار کامفار (COMFAR)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که استفاده از این سیستمها در مجتمعهای مسکونی سه واحدی، توجیهپذیر بوده به طوری که با میزان سرمایهگذاری اولیه 200 میلیون ریال، نرخ بازدهی داخلی در یک مجتمع مسکونی با متوسط مصرف KWH 400 در ماه برای هر واحد، برابر با 83/22 درصد است و دوره بازگشت سرمایه 13 سال و نیز خالص ارزش فعلی به میزان 380,96 میلیون ریال میباشد.
انرژی خورشیدی,سیستم فتوولتائیک,ارزیابی مالی اقتصادی,نرم افزار کامفار
https://ep.yazd.ac.ir/article_418.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_418_163147c4d368581eafa2dc76ff741aff.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
6
11
2014
04
21
بازار اسلامی: مولود نظام اقتصادی صدر اسلام
149
168
FA
حمیدرضا
نصیری زاده
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد، حسابداری و مدیریت، دانشگاه یزد
hamidnasiri2000@yahoo.com
سعیده
سعیدی نیا
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصاد، دانشگاه یزد
پیش از ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان به دلیل وضعیت و موقعیت خاص مکانی و جغرافیایی، دولت واحد و مقتدری حضور نداشت و تنها شمال و جنوب به واسطه راه ارتباطی دارای رونق تجاری بودند، اما پس از ظهور اسلام و تشکیل دولت اسلامی توسط پیامبر اسلام (ص) قوانین و مقررات ویژهای در همه ابعاد زندگی افراد وضع گردید و نظام اقتصادی صدر اسلام از همان زمان پا به عرصه وجود نهاد. با توجه به آن که این نظام دارای اجزاء و نهادهای گوناگون و متعددی بود، مقاله حاضر میکوشد تا به بررسی بازار، که از آن به عنوان یکی از مهمترین و اصلیترین نهاد و جزء نظام اقتصادی اسلام نام برده شده است، به شیوهی تحلیلی _ تاریخی، بپردازد. از آنجا که در تعالیم اسلامی اخلاق رکن اصلی است، در بازار شکل گرفته بر اساس اسلام نیز اخلاق در گوشه گوشه آن نمود پیدا کرده و باعث گردیده تا تمامی شرکتکنندگان در بازار ملزم به رعایت آن باشند، حتی محیط و ساخت بازارهای اسلامی نیز در راستای تحقق همین امر است. در مقام مقایسه بازارهای صدر اسلام و بازارهای اسلامی شکل گرفته پس از آن با ساختارهای موجود، نمیتوان هیچ قالبی را برای آن متصور دانست. تعداد زیاد خریداران و فروشندگان و برخی شرایط دیگر، آن را به رقابت کامل نزدیک نموده اما، حضور دولت در برخی ابعاد نیز مشخص است. اَشکال مختلف معامله با شرایط تراضی طرفین و خیارات در بین شرکتکنندگان رواج داشته و بر رعایت اصول و قواعد اسلامی تأکید فراوان شده است.
نظام اقتصادی,صدر اسلام,بازار اسلامی,اخلاق
https://ep.yazd.ac.ir/article_419.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_419_979fcbf0f8f7bb4ee1040bcda55ae6cb.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
6
11
2014
04
21
بررسی ارتباط متقابل بین متغیرهای تمرکز، شدت تبلیغات و سودآوری در صنایع مواد غذایی و آشامیدنی ایران
169
193
FA
محسن
پورعبادالهان کویچ
استادیارگروه اقتصاد دانشگاه تبریز
mohsen_p51@hotmail.com
الهام
وفائی
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز
elham.vafaei@yahoo.com
سعیده
صمدزاد
کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی دانشگاه تبریز
رویکرد اصلی اقتصاد صنعتی برای تحلیل بازار بر پایه الگوی ساختار، رفتار و عملکرد و رابطه متقابل بین آنها بنا شده است. هدف این مقاله نیز بررسی ارتباط متقابل بین عناصر ساختار، رفتار و عملکرد بازار در صنایع مواد غذایی و آشامیدنی ایران میباشد. برای این منظور، مدل سیستم معادلات همزمان در برگیرنده متغیرهای تمرکز، شدت تبلیغات و سودآوری برای 22 کد چهار رقمی صنایع مواد غذایی و آشامیدنی ایران طی سالهای 1386- 1374 با استفاده از روش حداقل مربعات سه مرحلهای (3SLS) تخمین زده میشود. نتایج حاصل از تخمین مدل حاکی از تأثیر مثبت متغیرهای تمرکز و سودآوری بر شدت تبلیغات میباشد. متغیرهای تمرکز و شدت تبلیغات با وقفه نیز تأثیر مثبت بر سودآوری دارند. علاوه بر این، نتایج حاکی از تأثیرگذاری منفی متغیر شدت صادرات بر سودآوری میباشد.
تمرکز,شدت تبلیغات,سودآوری,صنایع مواد غذایی و آشامیدنی,روش حداقل مربعات سه مرحلهای,ایران
https://ep.yazd.ac.ir/article_420.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_420_4597920f9539e5d5503a57490a47f96c.pdf