دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
اثر ریسک درآمد بر نرخ پسانداز ناخالص داخلی: مطالعه موردی ایران (برآورد تابع پسانداز ملی در ایران با تاکید بر نااطمینانی درآمد ملی)
1
19
FA
محمدعلی
احسانی
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه مازندران
m.ehsani@umz.ac.ir
مریم
خلیلی اصل
کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه مازندران
ma.khalili2012@yahoo.com
در این مقاله چگونگی اثرات عوامل تعیینکنندهی پسانداز، به ویژه اثر ریسک درآمد به عنوان یکی از متغیرهای مهم و موثر بر پسانداز در ایران طی دورهی زمانی 1359 تا 1389 با بکارگیری روش حداقل مربعات معمولی (OLS) مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق، به منظور بررسی تأثیر ریسک درآمد بر نرخ پسانداز، انحراف معیار تولید ناخالص داخلی به عنوان نمایندهای برای ریسک درآمد در نظر گرفته شده است. نتایج تجربی تحقیق، دلالت بر تأثیر مثبت و معنیدار ریسک درآمد بر نرخ پسانداز داشته است. به عبارت دیگر، با افزایش نااطمینانی، عدم مطلوبیت برای مصرفکنندگان ریسکگریز به وجود میآید. مصرفکنندگان به تخصیص مصرف از زمان حال به آینده میپردازند تا عدم مطلوبیت را کاهش دهند. در نتیجه پس انداز افزایش مییابد که اثر انگیزههای احتیاطی بر پسانداز را تأیید میکند. همچنین وجود آثار مثبت نرخ رشد اقتصادی، نرخ بهره اسمی روی سپردههای بانکی، نرخ تورم، و نسبت خالص صادرات به تولید ناخالص داخلی بر نرخ پسانداز تأیید میشود.
نرخ پس انداز ناخالص داخلی,ریسک درآمد,ایران,روش حداقل مربعات معمولی
https://ep.yazd.ac.ir/article_853.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_853_d8d9810b7a9924650bcf5639d3880097.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
تاثیر رانت نفتی بر کیفیت نهادها در اقتصادهای نفتی
21
40
FA
حمید
توفیقی
استادیار گروه اقتصاد دانشکده حقوق و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
hamid.tofighi@yahoo.com
حسن
یحیوی رازلیقی
کارشناس ارشد رشته اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
yahyavi_eco@yahoo.com
این مقاله سعی دارد تا با تمرکز بر پدیده رانتجویی، رابطه میان رانت نفت و کیفیت نهادها را توضیح دهد. بر این اساس استدلال میشود بسته به سطح کیفیت نهادی هر کشور، ظرفیت و آستانه ویژهای برای جذب و به کارگیری مناسب رانت نفت وجود دارد که فراتر از آن آستانه هر مقدار اضافی رانت نفت، دارای اثر منفی بر سطح کیفیت نهادها است. در صورت افزایش ملایم (پایینتر از سطح آستانهای) رانت و درآمدهای نفتی، کشور به خوبی این درآمدها را جذب و به طور مولد در اقتصاد به کار میگیرد. اما وقتی که ذخیره این منابع طوری افزایش مییابد که از حد آستانهای گذر میکند، سود مورد انتظار فعالیت رانتجویی بیشتر میشود و در این حالت تمایل به فعالیتهای رانتجویی در مقایسه با فعالیتهای تولیدی افزایش مییابد و به دنبال آن کیفیت نهادها تضعیف میشود. رابطهی رانت نفت و کیفیت نهادی بوسیله منحنیای به شکل U وارونه نمایش داده شده است. نتایج تجربی بدست آمده با استفاده از شاخصهای شش گانه کیفیت نهادی، طی دوره 1996-2011 برای کشورهای با اقتصاد نفتی، رابطه به شکل U وارونه میان رانت نفت و شاخصهای حق اظهار نظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی، حاکمیت قانون و کنترل فساد را نیز تایید میکند.
رانت نفت,کیفیت نهادی,شاخص کافمن
https://ep.yazd.ac.ir/article_889.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_889_1a742e77c4f985c04aa79ab36cc2c3fd.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
تأثیر قانون هدفمندسازی یارانه کالاهای اساسی بر رفاه خانوار (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
41
64
FA
منیر
صادقی
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه اصفهان
monir.sadeghi@gmail.com
نعمت اله
اکبری
استاد گروه قتصاد، دانشگاه اصفهان
nemata1344@yahoo.com
هادی
امیری
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان
amiri1705@gmail.com
یکی از سیاستهای رایج در کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای توسعهیافته اتخاذ سیاستهای حمایتی مناسب و پرداخت یارانه است. اما پرداخت یارانهها از جمله یارانه کالاهای اساسی معایبی داشته که کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه را به سمت هدفمندسازی یارانهها سوق داده است و این رویکرد اثراتی را بر رفاه خانوار خواهد داشت. این مقاله درصدد ارزیابی اثرات هدفمندسازی یارانه کالاهای اساسی مورد مطالعه (غلات و نان، گوشت، لبنیات و تخم پرندگان، روغنها و چربیها، میوهها و خشکبار، سبزیجات و حبوبات، قند و شکر و گروه سایر) بر رفاه خانوارهای مناطق شهری استان اصفهان و شناسایی ترتیب آسیبپذیری دهکهای درآمدی از تغییرات قیمت مواد غذایی میباشد. برای این منظور، از نظریهی تقاضا و به طور خاص از سیستم مخارج خطی به روش رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط (SUR) در برآورد معادلات تقاضا و سپس معیارهای تغییرات جبرانی و تغییرات معادل جهت ارزیابی تغییر رفاه مصرفکنندگان استفاده شده است. تخمین سیستم تقاضا بر اساس دادههای هزینه-درآمد خانوارهای شهری استان اصفهان و برای دوره زمانی 1390-1383 انجام شده است. نتایج حاصل از محاسبه تغییرات جبرانی و تغییرات معادل 4 گروه کالای خانوار شهری استان اصفهان که با شکست ساختاری روبهرو نبوده است در سال 1390، نشاندهنده کاهش رفاه خانوارها بعد از هدفمندسازی یارانه کالاهای اساسی میباشد. همچنین بر اساس دادههای توصیفی موجود از هدفمندسازی یارانهها نیز میتوان بیان کرد که خانوارهای شهری استان اصفهان در سال 1390 دچار افت رفاه شدهاند. در سال 1390 دهک اول درآمدی، آسیبپذیرترین دهک در مقابل افزایش قیمتها بوده است.
کالاهای اساسی,سیستم مخارج خطی,تغییرات جبرانی,تغییرات معادل,رفاه مصرفکننده
https://ep.yazd.ac.ir/article_890.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_890_39e35c582d86b876962ee550ee08af13.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
بررسی آثار رفاهی و زیستمحیطی سیاست قیمتگذاری غیر متوازن بر سوختهای فسیلی به تفکیک مناطق مختلف در ایران با استفاده از الگوی تعادل عمومی پویای منطقهای
65
84
FA
مهدی
اکابری تفتی
عضو علمی دانشگاه آیتالله حایری، میبد
akaberi@meybod.ac.ir
فرهاد
خداداد کاشی
استاد دانشگاه پیام نور، تهران
khodadad@pnu.ac.ir
یگانه
موسوی جهرمی
دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران
yeganehmj@gmail.com
علی اکبر
خسروی نژاد
استادیار دانشگاه آزاد، تهران
khosravinejad@gmail.com
در این مطالعه اثرات سیاست قیمتگذاری غیر متوازن بر سوختهای فسیلی به تفکیک مناطق مختلف در ایران مورد بررسی قرار میگیرد. به این منظور ابتدا نرخ بهینه مالیات بر کربن بر اساس میزان تمایل به پرداخت خانوارها برای گریز از آثار زیانبار آلودگی با استفاده از الگوی قیمت هدانیک محاسبه میشود و بر اساس مقادیر آن استانهای ایران در 8 منطقه طبقهبندی میشوند. پس از آن با شبیهسازی اثر مالیات بر آلودگی به میزان کربن موجود در سوختهای فسیلی و اعمال سیاست قیمتگذاری غیر متوازن، با استفاده از الگوی تعادل عمومی پویای منطقهای، آثار رفاهی و زیستمحیطی این سیاست در 31 دوره 10 ساله (1700-1390) بررسی میگردد. بر اساس نتایج تحقیق با اعمال سیاست قیمتگذاری غیر متوازن بر سوختهای فسیلی، سطح خسارتهای زیستمحیطی به واسطه انتشار آلودگی بر این حاملهای انرژی به طور معنیداری کاهش مییابد ولی تغییرات سطح رفاه خانوارها به لحاظ آماری معنیدار نمیباشد. بنابراین اعمال سیاست قیمتگذاری غیر متوازن بر سوختهای فسیلی جهت ارتقاء کیفیت محیط زیست توصیه میشود.
الگوی تعادل عمومی پویای منطقهای,آثار رفاهی و زیستمحیطی,قیمتگذاری غیر متوازن,هزینههای آلودگی محیط زیست
https://ep.yazd.ac.ir/article_870.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_870_1076f2b8fae28d2ee2a9900af0949247.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
اثرات ادوار تجاری بر نرخ مرگ و میر در استانهای ایران
85
110
FA
مرضیه
غفاری گولک
دانشجوی دکتری اقتصاد سلامت، دانشگاه تربیت مدرس
ghafari_marzieh@yahoo.com
لطفعلی
عاقلی
0000-0003-1043-346X
استادیار اقتصاد، پژوهشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
aghelik@modares.ac.ir
علیرضا
ناصری
استادیار اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
nasseri@modares.ac.ir
حسین
صادقی
استادیار اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
hoseinsadeghi@yahoo.com
رشد اقتصادی و بهبود سلامت از جمله مسائل اصلی مورد بحث در توسعه اجتماعی و سیاست عمومی یک کشور محسوب میشوند. اقتصاد در هنگام رکود و رونق بر شیوه زندگی، وضعیت سلامت و هزینههای افراد اثرگذار است. یافتههای مطالعات گذشته نشان میدهد که ارتباط بین سلامت و اوضاع اقتصادی مبهم و در شرایط متفاوت، متناقض است. بنابراین نگرانی در مورد چگونگی اثرگذاری شرایط اقتصادی بر سلامت افراد امری طبیعی به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات ادوار تجاری بر نرخ مرگ و میر (به عنوان یک شاخص اساسی از سلامت) در استانهای ایران در دوره 89-1381 با روش دادههای ترکیبی انجام شده است. برای این منظور از تولید ناخالص داخلی سرانه به عنوان شاخصی برای فعالیت اقتصادی (ادوار تجاری) استفاده شده است. همچنین اثرات متقابل بیکاری و سطوح فعالیت اقتصادی نیز در نظر گرفته شده است. متغیر شهرنشینی و آلودگی هوا نیز به عنوان شاخصهای مکمل دیگر برای تبیین نرخ مرگ و میر در نظر گرفته شدهاند.
نتایج بررسی نشاندهنده رابطهای منفی بین مرگ و میر و تولید ناخالص داخلی سرانه است. ضریب اثرات متقابل بیکاری و سطوح فعالیت اقتصادی نیز منفی شده یعنی با افزایش <em>GDP</em>، رابطه بین بیکاری و مرگ و میر منفیتر میشود (بیکاری بیشتر موجب مرگ و میر کمتر است). همچنین رابطهای مثبت بین مرگ و میر و شهرنشینی و نیز مرگ و میر و آلودگی هوا وجود دارد.
ادوار تجاری,بیکاری,نرخ مرگ و میر,ایران
https://ep.yazd.ac.ir/article_880.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_880_9dafe0f37bdc7822b0894e8fd630ddbc.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
اثر دینداری بر تعاون: ارزیابی رفتار دانشجویان در بازی کالای عمومی
111
133
FA
حبیب
انصاری سامانی
استادیار اقتصاد، دانشگاه یزد
ha.ansarisa@gmail.com
علیرضا
پورفرج
دانشیار اقتصاد، دانشگاه مازندران
pourfaraj@yahoo.com
محمدتقی
گیلک حکیم آبادی
دانشیار اقتصاد، دانشگاه مازندران
mtgilak@gmail.com
همافزایی در رفتارهای جمعگرایانه عاملان اقتصادی، منفعت فردی را همراستا با منفعت جمعی قرار میدهد. مقاله حاضر در پی بررسی رابطه بین دینداری و تعاون از یک مطالعة آزمایشگاهی بهره برده است. از این رو بازی کالای عمومی در دو تکرار "انگیخته" و "فرضی" طی 5 گام بر روی نمونه تصادفی 138 نفره از جامعه دانشجویان دانشگاه مازندران در اسفند92 تا فروردین 93 انجام پذیرفت. متغیرهای دینداری و ابعاد شخصیت بعد از اجرای بازی توسط پرسشنامههای استاندارد اندازهگیری شد. نتایج رگرسیون پسرونده نشان میدهد که در گام اول بازی کالای عمومی کمکهای بیشتری توسط افراد با نمره بالا در زیرشاخص اخلاقیات و عبادیات ارائه شد. رابطه بین دینداری و مشارکت در عرضة کالای عمومی در مراحل بعدی بازی با پول فرضی حفظ اما در بازی انگیخته قطع شده است. یافتهها نشان میدهد که انگیزه مادی باعث رفتارهای اصلاحی برای حفظ همکاری گروهی شده، اما حذف انگیزه مادی، واکنش مشارکتکنندگان شرطی به رفتار سواری کنندگان مجانی را تشدید نموده و در نهایت سطح همکاریها به طور معنیداری کاهش یافته است. رفتار بازیکنان در آزمایش کالای عمومی نشان میدهد که مشارکت آنها بستگی به سطح مشارکت جمع دارد. آنها تمایل دارند مشارکت خود را حول میانگین مشارکت جمعی نگه دارند. دلالت سیاستی چنین رفتاری مراقبت برای جلوگیری از رفتار سواری مجانی حتی با هزینههای بالاتر از درآمد از دست رفته ناشی از آن است.
سرمایه اجتماعی,تعاون,ابعاد شخصیت,بازی کالای عمومی,همیاری
https://ep.yazd.ac.ir/article_871.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_871_6824e458e0e5328b24f66a109c246c73.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
ارزیابی تاثیر ناسازگاری زمانی بر تورم در ایران با رویکرد FOMC
135
157
FA
حسین
عباسی نژاد
استاد دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران
یزدان
گودرزی فراهانی
دانشجوی دکتری دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران
yazdan.gudarzi@ut.ac.ir
سید پرویز
جلیلی کامجو
استادیار اقتصاد، دانشگاه آیت ا.. بروجردی (ره)
parviz.jalili@gmail.com
در اقتصاد کلان، مصادیق ناسازگاری زمانی را در مواردی مانند مصالحهی بین تورم و بیکاری میتوان یافت. به طور کلی مفهوم ناسازگاری زمانی اشاره به تفاوت بین بهینه بودن بر اساس گذشته و بر اساس آینده دارد. با یک نرخ معین بیکاری هر گاه نرخ انتظاری مردم از تورم پائین باشد، نرخ تورم در عمل نیز پائین خواهد بود. این امر به بانک مرکزی و مقامات این انگیزه را میدهد تا بر اساس ناسازگاری زمانی و قدرت صلاحدیدی خود سعی بر اجرای سیاست جهت کاهش نرخ بیکاری و افزایش رفاه جامعه داشته باشند. بر این اساس، پژوهش حاضر به ارزیابی مساله ناسازگاری زمانی و اثرات آن بر تورم پرداخته و به دنبال وجود یا عدم وجود ناسازگاری زمانی سیاست پولی و میزان آن در تورم ایران است. برای این منظور با استفاده از مدل ارائه شده توسط کلارک و همکاران (1999) و ریچارد ماش (2000) به آزمون این مساله برای اقتصاد ایران در دوره زمانی 1393-1350 پرداخته شده است. نتایج نشان دهنده این موضوع بود که طی سالهای ذکر شده برای اقتصاد ایران، مساله ناسازگاری زمانی وجود داشته است و تورش تورمی از 68/9% در دوره زمانی 1373-1350 به 15/8% در دوره 1393-1374 کاهش یافته به این مفهوم که تورم ناشی از ناسازگاری زمانی در سیاست پولی در دوره 1373-1350 در مقایسه با دوره 1393-1374 بیشتر بوده است.
تورم,ناسازگاری زمانی,تورش تورمی,سیاست تعهد,صلاحدید
https://ep.yazd.ac.ir/article_891.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_891_2f3ab830b717e5d88aa05d2fce6fae30.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
رویکرد غیر خطی اتورگرسیو انتقال ملایم در بررسی اثر پسانداز بر رشد اقتصادی: مطالعه موردی ایران
159
187
FA
غلامرضا
زمانیان
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
zamanian@eco.usb.ac.ir
مجید
هاتفی مجومرد
دانشجوی دوره دکتری، دانشگاه سیستان و بلوچستان
om.jalali@stu.yazd.ac.ir
هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر تغییرات پسانداز بر رشد اقتصادی ایران در چارچوب روش غیر خطی اتورگرسیو انتقال ملایم طی سالهای 1355 تا 1391 است. در این راستا الگوی خطی در برابر الگوی غیر خطی مورد آزمون قرار گرفت و مشخص شد که مدل غیر خطی، به مراتب دارای برازش مناسبتری است. سپس با استفاده از آزمون تراسورتا، مدل غیر خطی لجستیک تصریح گردید. بر اساس مدل غیر خطی لجستیک، تغییرات متغیرهای مستقل به سه قسمت (آستانه بالای تغییرات، آستانه پایین تغییرات و آستانه وسط تغییرات) تقسیم گردید.
نتایج بیانگر آن بود که با حرکت از آستانه پایین به سمت حد متوسط، اثرات ضرایب متغیرهای تفاضلی تولید ناخالص داخلی، پسانداز و همچنین خطای دوره قبل کاهش مییابد. این اثر کاهشی در متغیر موهومی اثرات جنگ که به صورت برونزا وارد مدل گردیده نیز خود را نشان داد. سپس با حرکت از آستانه متوسط به سمت آستانه بالا این روند عکس شده و افزایش مییابد. در هر سه آستانه، اثرات تغییر پسانداز و تولید ناخالص داخلی دوره قبل به ترتیب کمترین و بیشترین اثر را بر تولید تفاضلی دوره بعد دارد.
پسانداز,رشد اقتصادی,اتورگرسیو انتقال ملایم,تخمین غیر خطی
https://ep.yazd.ac.ir/article_883.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_883_ccd38be4e75907e412daae71ae62748c.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
اثرات وفور درآمدهای نفتی بر نظام تصمیمگیری عوامل و سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران
189
218
FA
بهنام
ابراهیمی
دانشجوی دکتری رشته علوم اقتصادی، دانشگاه اصفهان
bizbehnam@yahoo.com
حسین
اسماعیلی رزی
دانشجوی دکتری رشته علوم اقتصادی، دانشگاه اصفهان
h.esmaeili.r@gmail.com
شیرین
شیرعلی
کارشناس ارشد رشته علوم اقتصادی، دانشگاه اصفهان
shirin_shirali@yahoo.com
وفور درآمدهای نفتی، علاوه بر تأمین منابع مالی لازم برای اجرای برنامههای اقتصادی، متضمن بروز آثار و پیامدهای منفی قابل توجه بر بخشها و نهادهای مختلف اقتصاد نیز هست. از جمله مهمترین آثار وفور درآمدهای نفتی، اختلال در نظام تصمیمگیری عوامل اقتصادی است. بروز این اختلالها منجر به انحراف تصمیم خانوارها و دولت از شرایط بهینه در مورد نرخ پسانداز و سرمایهگذاری (در سرمایههای فیزیکی و انسانی)، اندازه و ساختار بهینه بودجه، کسر بودجه و سیاستهای تجاری خواهد شد. در نتیجه، سهم دولت از اقتصاد (تصدیگری دولت)، به طور مداوم افزایش یافته و بخش خصوصی کوچکتر خواهد شد. در این مطالعه، در قالب یک الگوی جامع معادلات همزمان و با استفاده از دادههای سالهای 1390-1363، ضمن تبیین ریشهها و نحوه بروز آثار یاد شده، ابزارهای سیاستی مناسب برای کنترل و حذف آنها معرفی خواهد شد. بر اساس نتایج مطالعه، مناسبترین ابزار سیاستی، ابزاری است که ضمن بهرهمندی اقتصاد از درآمدهای نفتی، مانع از انتقال نوسانات این درآمدها به اقتصاد شود.
درآمدهای نفتی,نظام تصمیمگیری عوامل اقتصادی,سهم دولت و بخش خصوصی
https://ep.yazd.ac.ir/article_882.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_882_34e71c4c6a8fbeb764714f3e790d8eb9.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
برآورد کشش جانشینی میان مصرف خصوصی و مخارج دولتی در ایران و کشورهای 8D
219
246
FA
بهزاد
سلمانی
استاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز
behsalmani@gmail.com
حسین
اصغرپور
دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز
asgharpur@tabrizu.ac.ir
سعید
ابراهیمی
دانشجوی دکترای علوم اقتصادی دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز
ebrahimi.ut@gmail.com
سیاستهای مالی به ویژه مخارج دولتی به عنوان ابزار سیاستی مهمی برای تاثیرگذاری بر متغیرهای حقیقی محسوب میشود. چگونگی رابطه میان مخارج دولتی و مصرف بخش خصوصی همواره یکی از مسائل مورد توجه سیاستگذاران بوده است. در این مقاله با محاسبه کشش جانشینی درون دورهای و بین دورهای، رابطه میان مخارج دولتی و مصرف خصوصی در ایران وکشورهای 8D مورد آزمون قرار گرفته است. برای این منظور با استفاده از دادههای سری زمانی و پانل مصرف خصوصی سرانه، مخارج دولتی سرانه و قیمت نسبی طی دوره 1987 - 2012 رابطه بلندمدت میان متغیرها برای همه کشورها با بکارگیری روش حداقل مربعات کاملا اصلاح شده (FM-OLS) و روش همانباشتگی پانل برآورد گردید. نتایج حاصل از برآورد مدل (FM-OLS) حاکی از تایید فرضیه جانشینی میان مخارج دولتی و مصرف خصوصی در ایران و کشورهای 8D (به جز اندونزی) است. همچنین نتایج آزمون همانباشتگی پانل و برآورد مدل به روش حداقل مربعات پویا (DOLS) نیز رابطه جانشینی میان مخارج دولتی و مصرف بخش خصوصی در کشورهای مورد مطالعه را تأیید میکند.
مخارج مصرفی خصوصی,مخارج دولتی,کشش جانشینی,روش FM-OLS,همانباشتگی پانل
https://ep.yazd.ac.ir/article_881.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_881_1c8c07ef7b9b13643a97bc48f92028c2.pdf
دانشگاه یزد
سیاست گذاری اقتصادی
2645-3967
2645-3975
8
16
2016
10
22
فایل PDF کامل مقالات
1
269
FA
https://ep.yazd.ac.ir/article_932.html
https://ep.yazd.ac.ir/article_932_4b018ddbc19823710edede04f60d9199.pdf