اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل جاده‌ای در استان‌های ایران (مطالعه موردی: زیربخش حمل مسافر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، گروه اقتصاد

2 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، گروه اقتصاد

چکیده

فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) یکی از منابع مهم رشد اقتصادی و بهبود کارائی و بهره‌وری کشورها در دهه اخیر محسوب می‌شود. در این مقاله، اثرات فاوا بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل جاده‏ای در استان‌های کشور در زیربخش حمل مسافر با استفاده از روش داده‏های تلفیقی نامتوازن و با استفاده از اطلاعات سال‌های 1379، 1382 و 1386 ارزیابی می‌شود. نتایج نشان می‌دهند خدمات سرمایه‏ غیرفاوا و خدمات نیروی کار نقش غالب بر ارزش افزوده بخش حمل مسافر در استان‌های کشور دارند و اثرات خدمات سرمایه فاوا بر ارزش افزوده مثبت و معنادار می‌باشد و کشش تولیدی سرمایه فاوا 04/0 درصد برآورد می‌شود. افزون بر این، یافته‌ها بیانگر این هستند که سرمایه فیزیکی و انسانی به عنوان عوامل مکمل سرمایه فاوا نقش مهمی در آشکار شدن اثرات فاوا بر ارزش افزوده دارند. کشش تولیدی متغیرهای ترکیبی (سرمایه فاوا و سرمایه فیزیکی؛ سرمایه فاوا و نیروی انسانی) تفاوت معنادار با کشش تولیدی سرمایه فاوا دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Information and Communication Technology (ICT) on the Value Added at the Road Transport Sector in Provinces of Iran: A Case Study inthe Passenger Transport Subsector

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Mahmoodzadeh 1
  • Mehdi Fathabadi 2
1 Assistant Professor at Islamic Azad University, Firozkoh, Iran
2 Ph.D. Candidate and Academic Member at Islamic Azad University, Firozkoh, Iran
چکیده [English]

In recent decades, information and communication technology (ICT) has been one of the important resources for economic growth, efficiency, and productivity improvement. In this paper, the impact of ICTis evaluated on the value added at the road transport sectorwith a specific focus on the passenger transport subsector in provinces of Iran with using an unbalanced panel data approach and the data for 2000, 2003 and 2007.The results indicate that non-ICT capital and labor have a dominant role in value added andthe impact of ICT is significant and positive. Also, ICT capital productive elasticity has emerged to be 4 percent. Furthermore,the findings suggest thatphysical capital andlabor as two factors complementary to ICT can have an impact on value added. The elasticity of combined and synthetic variables (i.e. ICT capital plus physical capital as well as ICT capital plus labor force) are different from ICT capital productive elasticity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ICT
  • Value added
  • Passenger Transport
  • Panel data
  • Iran