ارائه راهکاری نوین در جهت اولویت‌بندی عوامل غیر مالی موثر بر فروش سهام شرکت‌ها با رویکرد تلفیقی مدل کانو و QFD (مورد مطالعه: بورس اوراق بهادار یزد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد

2 دانشجوی دکتری مدیریت رفتار و منابع انسانی دانشگاه یزد

3 دانشجوی کارشناسی ارشد بازاریابی دانشگاه یزد

چکیده

با توجه به اوضاع خاص اقتصادی و تحریم‌های وارده بر کشور جذب سرمایه‌های داخلی برای رونق گرفتن اقتصاد ملی و افزایش ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی اهمیت زیادی دارد. از طرفی توجه به این نکته ضروری است که یکی از راه‌های مهم در جذب سرمایه، فروش سهام شرکت در بازار بورس و تأمین سرمایه از این طریق است. عوامل محرک برای سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام یک شرکت به طور کلی به دو دسته مالی و غیر مالی تقسیم می‌شود. در واقع هدف از این تحقیق، شناسایی، طبقه‌بندی و ارائه راهکار برای عوامل غیر مالی‌ای‌ است که بر خرید سهام یک شرکت در بورس توسط سرمایه‌گذاران تأثیر دارد. برای شناسایی عوامل غیر مالی مؤثر بر سرمایه‌گذاری از منابع کتابخانه‌ای و میدانی و برای طبقه‌بندی و مشخص کردن اهمیت عوامل از مدل کانو[1] و برای پاسخگویی به عوامل الزامی مدل کانو از مدل گسترش عملکرد کیفیت[2] (QFD) استفاده شده و در نهایت با استفاده از قانون پار‌ه‌تو[3] 20% راهکارها مورد توجه قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را سرمایه‌گذاران بورس یزد تشکیل ‌می‌دهند که به صورت تصادفی از این جامعه، نمونه‌ای 350 نفری انتخاب شده است. تحقیق حاضر از نظر رویکرد، کاربردی؛ از نظر استراتژی تحقیق، پیمایشی و از نظر زمان اجرا، تک مقطعی است. نتیجه تحقیق بیانگر آن است که سازمآنها با انجام سه راهکار شفافیت اطلاعاتی، استفاده از تبلیغات رسانه‌ای و انتشار مجلات و بولتن می‌توانند فروش سهام خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.



[1]. Kano Model


[2]. Quality function deployment


[3]. Pareto

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a new method to prioritize nonfinancial factors influencing the sale of an entity's stock by a combined approach of Kano and QFD models: A case study of the stock market in Yazd

نویسندگان [English]

  • Ali Morovati Sharifabadi 1
  • Reza EbrahimZadeh Pezeshki 2
  • Mahdi Abolghasemi 3
چکیده [English]

Considering the economic situations and the sanctions on our country, attracting internal assets is very important to boost the national economy and to increase the capacity of financial agencies. In adition, it is necessary to know that one of the ways to attract assets and to supply the capital is to sell the stock of companies in the exchange market. The driving factors for investment in the exchange market and selling stocks are divided into two categories; financial and non financial. The purpose of this study is to devise a method to identify and categorize the nonfinancial factors affecting the purchase of a company's stock in the exchange market by an investor.
To identify these factors, we have used some sources and field studies. To categorize the factors and respond to the obligatory ones, Kano model of Quality Function Development is used. Finally, by the Pareto rule, 20% of the factors are accounted for. The statistical societies of this study are the investors in the stock market of Yazd, of whom 350 have been chosen randomly. This study has a practical approach. It is a survey with a certain research strategy and a single frame for its time run. The results of the study show that organizations can improve their stock selling by information transparency, using media advertising and publishing magazines and bulletins.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • exchange
  • Non-financial factors
  • stock purchase
  • Quality Function Development
  • Kano model
  • Pareto
  1. آذر، عادل. و مومنی، منصور (1384). آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، سمت، چاپ دوازدهم (جلد اول).
  2. اسدی، عبدالمجید (1380). شناخت، بررسی و تحلیل نیازهای مشتریان شرکت آرملات، سازنده کف پوش صنعتی، با استفاده از روش توسعه مشخصه‌های کیفیت QFD، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس.
  3. امیرشاهی، میراحمد. شیرازی، محمود. و سیاه تیری، ویدا (1386). "تعیین عوامل تأثیرگذار بر تصمیم سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران". فصلنامه علوم مدیریت ایران 2(8): 159-179.
  4. امیرشاهی، میراحمد (1385). "راهکارهای ارتقا نام و نشان". سخنرانی ارائه شده در اولین کنفرانس برند، مرکز توسعه تجارت، تهران، نمایشگاه بین‌المللی ایران.
  5. باقرزاده، سعید (1384). "عوامل مؤثر بر بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران". تحقیقات مالی 19: 25-64.
  6. برزگر، قدرت الله. پاکدین امیری، علیرضا. و پاکدین امیری، مرتضی (1388). "تبیین مدل ساختاری عوامل مالی مؤثر بر شاخص قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران". فصل نامه علمی پژوهشی حسابداری مالی 1(4): 42-26.
  7. تجویدی، الناز (1387). "شفافیت و کارایی بازار سرمایه". ماهنامه حسابداری (169): 34.
  8. جمالی، رضا (1389). ارائه مدلی جهت بهبود کیفیت خدمات آموزشی موسسات آموزش عالی با رویکرد SERVQUAL و QFD فازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه یزد.
  9. خدابخش، عباس (1383). خرید و فروش سهام بر اساس مصوبات مجامع، تهران، انتشارات چالش.
  10. خدامی‌پور، احمد. و دیده‌کنان، سیدمحمد (1389). "ارزیابی تاثیر درآمد حاصل از صادرات بر قیمت سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی (62): 100- 75.
  11. دموری، داریوش. و فرید، داریوش (1390). "ارزیابی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر رضایت سرمایه­گذاران به عنوان مشتریان شرکت­های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران (مطالعه موردی: بورس­های منطقه­ای تهران، اصفهان و یزد)". مدیریت بازرگانی 3(8): 80-61.
  12. دهدار، فرهاد (1386). طراحی و تبیین الگوهای برتر ارزش­گذاری مبتنی بر عایدات حسابداری و جریان وجوه نقد در فرآیند چرخه عمر شرکت، رساله دکتری حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس.
  13. رضایی، کامران (1380). QFD رویکردی مشتری مدار به طرح ریزی بهبود کیفیت محصول، تهران، آتنا، چاپ دوم.
  14. زنجیردار، مجید. معتمد، اشرف. و سجادی، سید مصطفی (1389). "ارزیابی کفایت متغیرهای ریسک سیستماتیک، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، اندازه شرکت، نسبت قیمت به درآمد، بازده بازار، بازده بدون ریسک و صرف ریسک بازار در تبیین بازده واقعی سهام در بازار سرمایه ایران". فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج 5(11): 151-137.  
  15. زنجیرچی، محمود. و ترابی، زهرا (1387). "رویکرد QFD در بهبود کیفیت خدمات بانکی". ماهنامه تدبیر (193): 44-48.
  16. شریعت پناهی، مجید. و خسروی، فرمان (1386). "رابطه بازدهی سهام با اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و نسبت سود به قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران". فصلنامه حسابداری (20): 61.
  17. شیخ، محمد جواد. خدا مرادی، سعید. و جلیل زاده، محمد (1390). "ارزیابی عملکرد شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از AHP فازی و TOPSIS". چشم انداز مدیریت مالی و حسابداری (3): 83-105.
  18. فضلی، صفر. و علیزاده، مهدی (1387). "تجزیه و تحلیل و اولویت‌بندی بهینه نیازهای مشتریان: رویکرد مدل ادغامی KANO در QFD". فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی (49): 145–170.
  19. قالیباف اصل، حسن (1389). مدیریت مالی، مفاهیم و کاربردها، تهران، پوران پژوهش، چاپ هشتم.
  20. قلی زاده، محمد حسن (1383). طراحی مدل رتبه‌بندی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق تهران با استفاده از تحلیل پوششی داده‌ها، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
  21. کرمی، غلامرضا. و عمرانی، حامد (1389). "تاثیر چرخه عمر شرکت بر میزان مربوط بودن ریسک و عملکرد". مجله پژوهش­های حسابداری ملی 2(3): 49-64.
  22. کشاورز حداد، غلامرضا. و رضایی، محمد (1389). "آزمون و تحلیل رفتار گله‌ای در بین سرمایه‌گذاران نهادی بازار سهام ایران". فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران (45): 103–137.
  23. مرادی، هادی. و همتی، امین (1389). "سنجش رضایت­مندی مشتریان از کیفیت خدمات با استفاده از مدل کانو-سروکوال". دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی.
  24. ودیعی، محمدحسین. و شکوهی‌زاده، محمود. "1391". "بررسی معیارهای مالی مؤثر بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار". مجله دانش حسابداری 3(8): 171-151.
  25. یحیی زاده‌فر، محمود. آقاجانی، حسنعلی. و پاکدین امیری، علیرضا (1388). "ارائه مدل عوامل بازاریابی موثر بر شاخص قیمت سهام با رویکرد فازی (مطالعه موردی: بورس اوراق بهادار تهران)". مجموعه مقالات همایش منطقه­ای تخصصی مدیریت.

 

ب: منابع و مآخذ لاتین

  1. Acharya V, Pedersen L. (2005). "Asset Pricing With Liquidity Risk". Journal of Financial Economics (77): 375–410.
  2. Anthony J. H., Ramesh K. (1992). "Association between Accounting Performance Measures and Stock Prices A test of the life cycle hypothesis". Journal of Accounting and Economics (15): 203-27.
  3. Barber B. & Odean T. (2006). "The Effect of Attention and News on the Buying Behavior of Individual and Institutional Investors". www.ssrn.Com.
  4. Berk, Jonathan B. (1997). "Dose Size Really Matter". Financial Analysts Journal September/ October: 17-12.
  5. Bikhchandani S. & Sharma S. (2000). "Herd Behavior in Financial Markets: A Review". International Monitory Fund, wp/00/48. IMF 48 (3): 279-310.
  6. Black E.L. (1998). "Life-Cycle Impacts on the Incremental Relevance of Earnings and Cash flow Measures". Journal of Financial Statement Analysis 4: 40-56.
  7. Bokhari, J. C., Hudson, r., Keasey, K. (2005). "The Predictive Ability and Profitability of Technical Trading Rules: Does Company Size Matter? ". Economics Letters (86): 21-27.
  8. Cook V., Moult W., Spaeth J. (2007). "Marketing Meets Finance". www. ssrn.Com.
  9. Elmar, Saurwein, Franz Bailom and Kurt Matzler (1996). "How to Delight Your Customer". Department of Management of Innsbruck. February 19-24: 313-327.
  10. Gruber, T., Reppel, A., Szmigin, I., and Voss, R. (2008). "Revealing the Expectation and Preferences of Complaining Customer by Combining the Laddering Interviewing Technique with the Kano Model of Customer Satisfaction". Qualitative Market Research: An International Journal 11(4): 400-413.
  11. Han. S. Bruce, Chen. Shaw. K, Ebrahimpour. Maling, Sodhi. Manbir. S. (2001). "A Conceptual QFD Planning Model". International Journal of Quality and Reliability Management 18(8): 796-812.
  12. Kano, N. Seraku, N., Takahashi, F. and Tsuji, S. (1984). "Attractive Quality and Must be Quality". Quality 14(2): 39-48. 
  13. Kiel Geoffrey C, Gavin J, Nicholson (2003). "Board Composition and Corporate Performance: How the Australian Experience Informs Contrasting Theories of Corporate Governance". Corporate Governance: An International Review 11: 189-205.
  14. Liu, Weimin (2006). "A Liquidity-Augmented Capital Asset Pricing Model. Journal of Financial Economics (82): 631–671.
  15. MacGregor D.G, Slovic P., Dreman D., and Berry M. (2000). "Imagery, Affect, and Financial Judgment". The Journal of Psychology and Financial Markets 1(2): 104-110.
  16. Marilyn, C.M., & Geofferey, N.S. (2003). "What Individual Investor's Value: Some Australian Evidence". Journal of Economic Psychology 25(4): 539-555.
  17. Merton R.C. (1987). "A Simple Model of Capital Market Equilibrium with Incomplete Information". Journal of Finance 2(3): 483-510.
  18. Nagy, R.A., Obenberger, R.W. (1994). "Factors Influencing Individual Behavior. Financial Analysts Journal 50(4): 63-68.
  19. Nilsson- Witell, L. and Fundin, A. (2005). "Dynamic of Service Attribute: A Test of Kano's Theory of Attractive Quality". International Journal of Service Industry Management. 16(2): 68-152.
  20. Odean, Terrance. (1999). "Do Investors Trade too Much?." American Economic Review 98: 1279–98.
  21. Sauerwein .E, Franz bailom, kurt matzler, Hans H. Hinterhuber. (1960). "The Kano Model: How to Delight Your Customers". International Working Seminar on Production Economics Innsbruck/igls/Austria I of the IX: 313-327.
  22. Shefrin H. (2001). "Do Investors Expect Higher Return From Safer Than Riskier Stock". Journal of Psychology & Financial Market.
  23. Silverman G. (2007). "How to Harness the Awesome Power of Word of Mouth". Direct Marketing-garden City 60: 32-37.
  24. StatmanM. (2004). "The Diversification Puzzle". Financial Analysis Journal 60(4). CPA Institute.
  25. Thakkar, J. Deshmukh,S.G, Shastree, A. (2006). "A Quality Function Deployment (QFD) And Force Field Analysis Approach". Quality Assurance in Education 14(1): 54-74.
  26. Webster's New World Dictionary (1972). David B. Guralink, Editor in Chief, The World Publishing Company.
  27. Zhang .P, Gisela von Dran. (2001). "Expectations and Ranking of Website Quality Features: Results of two Studies on User Perceptions". Proceeding of the Hawaii International Conference on System Science (HICSS 34).