توسعه مدل یکپارچه برای بررسی هم‌زمان مکان‌یابی، مسیریابی وسائل حمل و نقل و کنترل موجودی در یک زنجیره تأمین دو رده‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه یزد

2 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه یزد

چکیده

در این مقاله،یک مدل جدید برای بهینه‌سازی مسائل مربوط به مکان‌یابی تسهیلات، تخصیص خرده‌فروش‌ها، کنترل موجودی و مسیریابی وسایل نقلیه ارائه گردیده است. در این مدل، خط‌مشی کنترل موجودی، برای خرده‌فروش‌هایی با تقاضای قطعی و معین تعیین، و به صورت دوره زمانی ثابت با تدارک مجدد موجودی، برای خرده‌فروش‌هایی که در یک مسیر قرار می‌گیرند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین منظور، یک روش حل دقیق از طریق فرموله کردن مسئله به صورت برنامه ریزی عدد صحیح مختلط ارائه، و با توجه به NP-Hard بودن مسئله برای حل آن، یک روش ابتکاری بر پایه الگوریتم شبیه‌سازی تبرید توسعه داده شده است. برای بررسی کیفیت جواب‌های به‌دست‌آمده از این الگوریتم، روشی برای کران پایین پیشنهاد و مسئله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج محاسباتی برای حالات مختلف در نظر گرفته شده برای مسئله، نشان می‌دهد که الگوریتم ابتکاری پیشنهادی، یک الگوریتم کارا و سریع برای حل مسائل یکپارچه برای بررسی هم‌زمان مکان‌یابی، مسیریابی وسائل حمل و نقل و کنترل موجودی در یک زنجیره تأمین دورده‌ای با ابعاد مختلف می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a cost-effective integrated facility location model considering transportation and routing problems in a two-stage supply chain

نویسندگان [English]

  • Hasan Hosseini-Nasab 1
  • Ali Sedighi 2
چکیده [English]

In this paper, a new model is proposed to simultaneously consider the facility location problems, retailer assignment, inventory control and routing problem. In this model, the inventory control policy is first determined for retailers with a certain demand and then used as a constant reordering inventory time period for retailers that are located in a single route. The model is formulated as a mixed integer programming problem and, since it is an NP-Hard problem, a meta-heuristic algorithm based on simulated annealing is developed to solve the problem. A lower bound method is proposed for testing and analyzing the results obtained from the algorithm. A number of numerical test problems are solved, and the results for different cases of the problems show that the proposed algorithm is fast and efficient for solving the integrated problems of facility location, routing proble

کلیدواژه‌ها [English]

  • Facility location
  • Simulated annealing
  • Vehicle routing problem
  1. الف) منابع و مآخذ فارسی

    1. ذگردی، سید حسام الدین و نیکب خش، احسان (1388). "حل ابتکاری و کران پایین برای مسئله مکان‌یابی-مسیریابی دورده‌ای". نشریه بین‌المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید. 20 (1): 16-34.
    2. محمدی زنجیرانی، داریوش، و اسعدی آقاجری، مجید (1388). "طراحی الگوی ریاضی مسیریابی موجودی‌ها در زنجیره تأمین با بررسی موردی در شرکت دونار خزر". مدیریت صنعتی. 1(3): 119-136.

     

    ب) منابع و مآخذ لاتین

    1. Ahmadi Javid, A., Azad, N. (2010). “Incorporating location, routing and inventory decisions in supply chain network design” Transportation Research Part E 46: 582-597.
    2. Albareda-Sambola, M., Fernández, E., Laporte, G., (2007). “Heuristics and Lower Bound for a Stochastic Location-Routing Problem”, European Journal of Operational Research, 179: 940-955.
    3. Alumur, S., Kara, B.Y., (2007). “A New Model for the Hazardous Waste Location-Routing Problem”, Computers& Operations Research, 34(5): 1406-1423.
    4. Birger R., El-Houssaine A., (2009). “A practical solution approach for the cyclic inventory routing problem” European Journal of Operational Research 192: 429–441.
    5. Bruno, G., Ghiani, G., Improta, G., (1998). “A Multi-Modal Approach to the ocation of a Rapid Transit Line”, European Journal of Operational Research, 104: 321-332.
    6. Cappanera, P., Galloa, G., Maffioli, F., (2004). “Discrete Facility Location and Routing of Obnoxious Activities”, Discrete Applied Mathematics, 133: 3-28.
    7. Chan, Y., Carter, W.B., Burnes, M.D., (2001). “A Multiple- Depot, Multiple-Vehicle, Location-Routing Problem with Stochastically Processed Demands”, Computers &Operations Research, 23: 803-826.
    8. Ghiani, G., Improta, G., (2000). “An Efficient Transformation of the Generalized Vehicle Routing Problem”, European Journal of Operational Research, 122: 11-17.
    9. Henderson, D., Jacobson, S.H., Johnson, A.W., (2003). The Theory and Practice of Simulated Annealing, In Handbook of Meta heuristics, Kluwer: New York, NY.
    10. Lashine, S.H., Fattouh, M., Issa, A., (2006). “Location/Allocation and Routing Decisions in Supply Chain Network Design”, Journal of Modelling in Management,  1(6): 173-183.
    11. Leandro C. Coelho, Jean-Franc-ois Cordeau,GilbertLaporte. (2012).“The inventory-routing problem with transshipment”. Computers & Operations Research. 32: 433-460.
    12. Lin, C.K.Y., Chow, C.K., Chen, A., (2002). “A Location- Routing-Loading Problem for Bill Delivery Services”, Computers & Industrial Engineering, 43: 5-25.
    13. Luca B., Adamo B., Francesca G., Demetrio L., (2011).”A stochastic inventory routing problem with stock-out”, Transportation Research Part C, 21: 44-59.
    14. Nagy, G., Salhi, S., (2007). “Location-Routing: Issues, Models and Methods”, European Journal of Operational Research,Vol. 177(2): 649-672.
    15. Özyurt, Z., Aksen, D., (2007). Solving the Multi-Depot Location-Routing Problem with Lagrangian Relaxation, in Extending the Horizons: Advances in Computing, Optimization, and Decision Technologies, Springer: New York, NY.
    16. Shen, Z., Qi, L., (2007). ”Incorporating inventory and routing cost in strategic location models”,European Journal of Operational Research 179: 372-389.
    17. Sheng-Yuan S., Masakazu H., (2007). “Incorporating lateral transfers of vehicles and inventory into an integrated replenishment and routing plan for a three-echelon supply chain”. Computers & Industrial Engineering 56: 754–775.
    18. Shu-Chu L., Jyun-Ruei C., (2011). “A heuristic method for the inventory routing and pricing problem in a supply chain”. Expert Systems with Applications 38:  1447-1456.
    19. Spall, J., (2004). Introduction to Stochastic Search and Optimization,John Wiley & Sons, New Jersey.
    20. Tuzun, D., Burke, L. I., (1999). “A Two-Phase Tabu Search Approach to the Location Routing Problem”, European Journal of Operational Research, 116: 87-99.
    21. Wasner, M., Zäpfel, G., (2004). “An Integrated Multi-Depot Hub-Location Vehicle Routing Model for Network Planning of Parcel Service”, International Journal of Production Economics, 90: 403-419.
    22. Wu, T.H., Low, C., Bai, J.W., (2002). “Heuristic Solutions to Multi-Depot Location-Routing Problems”,Computers &Operations Research, 29: 1393-1415.
    23. Yugang Y., Haoxun C., Feng C., (2007). “A new model and hybrid approach for large scaleinventory routing problems”, European Journal of Operational Research 189: 1022-1040.