بررسی اثر واردات بر حاشیه سود در صنایع کارخانه ای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

بر اساس تئوری­های اقتصادی می‌توان انتظار داشت با افزایش میزان واردات، شدت رقابت میان بنگاه‌های داخلی افزایش یابد. از این‌رو، هدف مقالة حاضر، بررسی اثر واردات بر شدت رقابت صنایع کارخانه­ای ایران است. در این مطالعه با استفاده از رویکرد داده‌های تابلویی و داده‌های کد چهار رقمی ISIC بخش صنعت و داده‌های بخش واردات، طی سال­های 1375 تا 1387، نرخ بازده به عنوان متغیر وابسته و معیاری برای رقابت، PCM و همچنین شاخص نفوذ واردات، شاخص تمرکز، صرفه­ های مقیاس، شدت سرمایه، اثر متقابل واردات و تمرکز به عنوان متغیر مستقل، در نظرگرفته شد. نتایج نشان می‌دهد که اثر شاخص نفوذ واردات بر PCM صنایع داخلی منفی بوده است که بیان‌گر آن است که با افزایش واردات، ساختار صنایع داخلی به سمت رقابت سوق می­ یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating The Effect of imports on profit margins In Iran’s Manufacturing Industries

نویسندگان [English]

  • Mohammad Nabi ShahikiTash 1
  • Elham rezaei 2
  • Abdolreza korani 2
1 Faculty of Economics, University of Sistan and Baluchestan
2 Master of Economic Sciences, University of Sistan and Baluchestan
چکیده [English]

According to economic theory, it can be expected that the increase in imports, increase the intensity of competition among domestic firms. Hence, the purpose of the present paper is the investigation the effects of import on the competition intensity in Iran's manufacturing industries. In this study, using the approach of panel data and four-digit ISIC industry code data as well as import data, during 1375 to 1387, the rate of return as the dependent variable and the measure of competition (PCM), and also of import penetration index, concentration index, economies of scale, capital intensity, and interaction between import and concentration as independent variable, were considered. The results show that the effect of import penetration index on the domestic industry was negative, which suggests that with the increase in imports, the domestic industry market structure will lead to competition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Import penetration
  • Competition intensity
  • PCM
  • Panel data
  1. الف) منابع و مآخذ فارسی

    1. خداداد کاشی، فرهاد (1389). اقتصاد صنعتی، تهران، نشر سمت.
    2. خدادادکاشی، فرهاد (1386). "صرفه­های مقیاس در اقتصاد ایران مورد بخش صنعت". مجله تحقیقات اقتصادی (80): 1-18.
    3. صدرائی جواهری، احمد (1390). اقتصاد صنعتی، تهران، سازمان مدیریت صنعتی.
    4. شهیکی تاش، محمد نبی. و نصیری اقدم، علی (1390). "تمرکز، شدت مانع ورود و صرفه های مقیاس در صنعت کولر آبی ایران و هزینه ی رفاهی ناشی از ساختار انحصار موثر". فصلنامه اقتصاد مقداری 8(1): 98-73.
    5. شهیکی تاش، محمد نبی. و اتباعی، فرامرز (1391). "تاثیر رقابت خارجی بر شدت رقابت و مارک آپ در بازارهای صنعتی ایران". فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران 1(3): 55-27.
    6. ابریشمی، حمید (1389). مبانی اقتصاد سنجی، موسسه انتشارات دانشگاه تهران.

     

    ب) منابع و مآخذ لاتین

    1. Akbar, Ullah, EjazGhani, and Attiya Y. Javed. (2013). "Market Power and Industrial Performance in Pakistan". Pakistan Institute of Development Economics, PIDE Working Papers: 88.
    2. Baltagi, H.B. (2005). Econometric Analysis of Panel Data (3rd Edition), John Wisley & Sons, Ltd.
    3. Stephen Machin, John Van Reenen. (1993). "Profit Margin and Business Cycle: Evidence from UK Manufacturing." The Journal of Industrial Economics 41(1): 29-50.
    4. Aileen J. Thompson. (2001). "Import Competition and Market Power: Canadian Evidence". Federal Trade Commission Washington, DC. Carleton Economic Paper.
    5. Ali Çulha and CihanYalcin. (2005). "The Determinants of the Price-Cost Margins of the Manufacturing Firms in Turkey". The Central Bank of the Republic of Turkey, Research and Monetary Policy Department. Working Paper.
    6. JozefKonings, Patrick Van Cayseele. (2003). "The Effects of Privatization and International Competitive Pressureon Firm Price-Cost Margins". Presented at the EARIE conference.
    7. Cihan YALÇIN. (2000). "Price-Cost Margins and Trade Liberalization in Turkish Industry". Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasý Araþtýrma Genel Müdürlüðü Mart. Working Paper.
    8. Kankesu Jayanthakumaran. (2002). "The Impact of Trade Liberalisation on Manufacturing Sector Performance in Developing Countries: A Survey of the Literature". University of Wollongong Department of Economics. Working Paper Series.
    9. Haizheng Li, Patrick McCarthy, Aselia Urmanbetova. (2004). "Industry Consolidation and Price-Cost Margins, Evidence from the Pulp and Paper Industry". The Center for Paper Business and Industry Studies (CPBIS).
    10. Rigoberto A. Lopez and Elena Lopez. (2001). "The Impact of Imports On Price-Cost Margins: An Empirical Illustration, Food Marketing". Policy Center Research Report No. 61.
    11. Mita Bhattacharya and Harry Bloch. (1997). "Specification and Testing the Profit-Concentration, Relationship in Australian Manufacturing". Review of Industrial Organization 12: 219–230.
    12. Alokesh Barua and Debashis Chakraborty and C. G. Hariprasad. (2010). "Entry, Competitiveness and Exports: Evidence from Firm Level Data of Indian Manufacturing". Munich Personal RePEc Archive. MPRA Working Paper
    13. Caves, R. E. (1985). "International Trade and Industrial Organization: Problems Solved and Unsolved". European Economic Review 28(3): 377–395.